Fixede kampe og brug af Ritalin er nogle af de problemer, som eSport slås med. Den hurtigt voksende sportsgren oplever efter en voldsom interessestigning nogle af de samme udfordringer som andre, større sportsgrene.
Siden 2016 er Danske Spils indtjening på eSport steget med 324 %, og det estimeres, at eSport globalt når ud til et publikum på over 385 millioner mennesker.
Men det er ikke kun fans, der drages af den hurtigt voksende sport. Matchfixere forsøger verden over at påvirke udfaldet af kampene. Det mest kendte eksempel er fra Sydkorea i 2016, hvor Lee Seung-Hyun, der ifølge The Guardian blev regnet som en af verdens bedste spillere nogensinde i spillet StarCraft II, blev idømt 18 måneders fængsel og en bøde på over 400.000 kroner for at tabe to kampe med vilje.
Til Berlingske fortæller formanden for eSport Danmark, Thomas Koed, om de danske problemer på området uden dog at give konkrete eksempler.
"Når der er vækst og penge, vil der altid være mennesker, der føler sig fristet," siger han.
Ingen rygende pistol
Thomas Koed oplyser til Berlingske, at han har konstateret en stigende udfordring med matchfixing og andre former for snyd - herunder spillere, der har taget Ritalin for at øge koncentrationen.
"Herhjemme har vi haft svært ved at finde den rygende pistol, men vi har kunne se, at der er sket nogle uregelmæssigheder," siger Thomas Koed.
Esport Danmark er i gang med at etablere et uvildigt disciplinær- og appeludvalg, der skal arbejde med sportens mange nye udfordringer. Samtidig har Esport Danmark og Anti Doping Danmark indgået en samarbejdsaftale, som er blevet godkendt af Kulturministeriet.
Matchfixing især udbredt i USA og Sydøstasien
Den engelske advokat Ian Smith er integritetskommissær i organisationen Esports Integrity Coalition, som kæmper mod enhver form for snyd i eSport. Han mener, at der ikke er ret stor forskel på matchfixing i eSport og andre sportsgrene.
"Det er utrolig udbredt. Sportsgrenens epicentre er i sydøstasien - altså især Kina og Sydkorea - og i USA. Det er samtidig de to største ulovlige spillemarkeder i verden. Og alt materiale, jeg modtager, indikerer, at matchfixing i Kina er udbredt," siger han til The Guardian.
Esports Integrity Coalition arbejder blandt andet med et netværk, som advarer operatører og spillemyndigheder, hvis der registreres svigagtig adfærd - for eksempel hvis der registreres ekstraordinær bettingaktivitet på en given kamp.